Harmonogramy czasu pracy
 
zobacz wersję online
 
Prawo i finanse w kulturze
Prawo i finanse w kulturze Pobierz bezpłatne treści Prawo i finanse w kulturze Poleć znajomym Prawo i finanse w kulturze Skontaktuj się z nami

Prawo i finanse w kulturze

Jak w instytucjach kultury właściwie prowadzić politykę rachunkowości >>

Prawo i finanse w kulturze
Prawo i finanse w kulturze

Inspektorzy pracy niechętnie kontrolują czas pracy pracowników w ramach trwających okresów rozliczeniowych. W środku okresu rozliczeniowego nie można bowiem ustalić, czy pracodawca naruszył przepisy dotyczące pracy w godzinach nadliczbowych, pracy w niedziele lub święta lub w dniu wolnym wynikającym z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy.

Istotny jest również fakt, że pracodawca nie musi tworzyć rozkładów czasu pracy pracowników na cały okres rozliczeniowy. Ma on obowiązek tworzyć harmonogramy czasu pracy na okresy co najmniej miesięczne. Jedynie w przypadku instytucji kultury, w których obowiązują przedłużone do 12 miesięcy okresy rozliczeniowe, pracodawca zobowiązany jest tworzyć rozkłady czasu pracy na okresy dwutygodniowe. W praktyce zatem przeprowadzający kontrolę, w trakcie trwania okresu rozliczeniowego, inspektor pracy dysponując rozkładami czasu pracy pracowników jedynie na pewien wycinek okresu rozliczeniowego, nie będzie stanie w ocenić, czy pracodawca w sposób właściwy rozliczył czas pracy pracowników.

Renata Kajewska,
Redaktor naczelny Prawo i Finanse w Kulturze

Ponadto: w 30 numerze pisma „Prawo i finanse w kulturze” znajdą Państwo odpowiedzi na pytania:

Jestem głównym księgowym w GOK, od niedawna prenumeratorem miesięcznika „Prawo i finanse w kulturze”. W poradniku poruszane są tematy bieżącej pracy w instytucjach kultury. Osobiście pomocny mi bardzo był artykuł o opodatkowaniu nagród za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej. Poruszał kwestie nagród przyznawanych także u nas w czasie dożynek gminnych. Oczekuję następnych numerów z tematami poruszającymi problemy codziennej  pracy dyrektora i księgowego.

Elżbieta Michołowska
główny księgowy Gminnego Ośrodka Kultury w Milejowie

Porozumienie organizatorów teatrów – jak usprawnić i rozwinąć funkcjonowanie teatrów w Polsce

Współczesność przynosi twórcom teatralnym wiele wyzwań, którym muszą sprostać. Aby jednak zapewnić możliwość odbioru sztuki teatralnej, należy nie tylko zapewnić finansowanie przedsięwzięć teatralnych, ale także stworzyć ramy organizacyjne – tak by funkcjonujące już teatry i ewentualnie tworzone nowe placówki (lub te które zamierzają wejść „pod skrzydła” instytucji publicznych) prowadziły swoją działalność w sposób zapewniający wysoki poziom artystyczny i jednocześnie znalazły wierne grono odbiorców sztuki.

Temu powinna służyć przemyślana i całościowa polityka organizacyjna i repertuarowa. Wpływ na nią powinni mieć także organizatorzy teatrów, którzy zapewniają miejsce i fundusze na ich funkcjonowanie.

Rozwój technik komunikacyjnych oraz zapisu wszelkiego rodzaju informacji, dzięki którym praktycznie każdy może zarejestrować jakieś zdarzenie czy stworzyć małe „dziełko” filmowe czy fotograficzne, prowadzi także do zalewu takimi dziełami przestrzeni informacyjnej. Odbiorcy zaczynają więc poszukiwać innych doznań artystycznych, chcą obcować także z innymi formami sztuki.

W tym należy poszukiwać szansy na – jeżeli nie odrodzenie – to przynajmniej na większe zainteresowanie teatrem, w szczególności teatrem „żywego planu” gdzie publiczność osobiście, bez pośrednictwa technologii, ma kontakt z aktorami oraz naocznie może przekonać się, jaki efekt przyniosła praca całego zespołu, począwszy od reżysera na ekipie technicznej kończąc.

Potrzeba reformy i organizacji

Organizatorzy powinni więc zorganizować się wokół kilku zasadniczych celów, istotnych dla przyszłości teatru w Polsce w ogóle oraz ważnych dla co najmniej dla utrzymania poziomu artystycznego. Celami takimi są:

  • ochrona dziedzictwa kulturalnego Polski poprzez wpływ na dobór repertuaru, ze szczególnym uwzględnieniem istotnych dzieł scenicznych, zwłaszcza klasyki literatury i teatru – co nie wyklucza zarazem eksperymentów formalnych i twórczych, ale mieszczących się w przyjętych przez organizatorów ramach,
  • odnowa i utrwalenie funkcjonowania teatrów „żywego planu”, ochrona tej dziedziny sztuki tak pod względem funkcjonowania w ogóle, jak i „ochrona” repertuaru, zapewnienie wysokiego poziomu artystycznego instytucji poprzez odpowiedni dobór kadry (aktorów, reżyserów, scenografów itp.),
  • ustalenie ogólnych ram działalności teatrów publicznych, także jako pracodawców, w tym również ram dla zatrudnienia pracowników artystycznych, w szczególności aktorów, stanowiących rdzeń działalności teatrów,
  • ustalenie i wdrożenie systemu „dobrych praktyk” w zakresie powoływania dyrektorów teatrów.

Michał Culepa

W 30 numerze pisma „Prawo i finanse w kulturzewe współpracy ze Związkiem Artystów Scen Polskich – Stowarzyszeniem Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji przedstawiamy Państwu wiele propozycji w zakresie tworzenia podstaw do wyznaczania przez organizatorów standardów pracy instytucji artystycznych, jakimi są teatry. Zachęcamy Państwa do dyskusji i wyrażania własnych opinii. Czekamy na nie pod adresem: redakcja@kultura.wip.pl.

Wystąpienie prezesa ZASP Olgierda Łukaszewicza na Konwencie Marszałków RP

Porozumienie organizatorów teatrów – jak usprawnić i rozwinąć funkcjonowanie teatrów w Polsce

NOWOŚĆ! Polityka rachunkowości dla instytucji kultury z komentarzem

Budujesz zakładowy plan kont?NOWOŚĆ! Polityka rachunkowości dla instytucji kultury z komentarzem

Pamiętaj o 3 bardzo istotnych przepisach ustawy o rachunkowości!

Z najnowszej książki dowiesz się wiecej na temat:

  • Zasady ochrony i archiwizowania dokumentacji systemu rachunkowości
  • Przykładowej polityki rachunkowości
  • Zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych
  • Zasady klasyfikacji zdarzeń
  • Zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych
  • i wiele więcej!

Zyskaj dodatkową pomoc w codziennej pracy >>

Prawo i finanse w kulturze
Podpowiadamy jak stosować prewspółczynnik w instytucjach kultury >>
Prawo i finanse w kulturze

 
 

Wydawnictwa Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9A, 03-918 Warszawa
NIP: 526-19-92-256 Numer KRS: 0000098264 - Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie,
XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Wysokość kapitału zakładowego: 200 000 zł.

Jeżeli nie chcesz więcej otrzymywać wiadomości, wypisz się

Sprawdź, w jaki sposób przetwarzamy dane osobowe »